วันเสาร์ที่ 28 มกราคม พ.ศ. 2555

speaking skill

Curriculum and Instruction in English 

 หลักสูตรและการสอนภาษาอังกฤษ 2


Speaking Skill (ทักษะการพูด)

How to Improve Your English Speaking Very Fast

How do you learn how to speak English very fast? Is it possible to accelerate your English speaking ability? Is it possible to make massive improvements in only 2-3 months? The answer is yes.

1. Obsession
The first and most important thing you need to achieve this goal is incredible passion. You must have tremendous emotional power to learn super-fast. Why? Because you must study English 8-14 hours a day and every hour you must be alert, interested, and energetic. To improve that quickly, you must build emotion. You must be obsessed with English. You must be passionate and incredibly enthusiastic. Remember, Emotion is 80% of success, method is only 20%.
To create passion, you need very compelling reasons to learn English. Just doing well on a test is not a strong enough reason. Just getting a new job is not a strong enough reason. You need HUGE reasons for doing this. Imagine all the incredible benefits you will have as a fluent English speaker. Imagine how your life will change 5 years from now. 10 years from now. 20 years from now. If you are motivated by money, imagine how English will make you amazingly rich. Visualize your dream house, your dream car, your dream life.
If love motivates you, imagine how English will help you meet incredible people from other countries. Imagine dating beautiful/handsome foreigners! Imagine incredible love and passion, possible because you are a fluent English speaker. You can also exaggerate the terrible things that will happen if you fail to speak English fluently. Imagine all the jobs you will miss. Imagine all the people you will never meet. Imagine how bad your life will be because you cannot speak English. Make your reasons bigger! Bigger reasons = Bigger Passion. Bigger Passion = Bigger Success. Emotions is the key. Make your emotion stronger! Become obsessed with English!
2. Massive Input
The second key to super-fast learning and incredible intensity is to focus on English INPUT. Do not waste time studying grammar or vocabulary. Do not waste time trying to speak. You should spend all of your time either listening or reading. This is the fastest and most efficient method for speaking English fluently.
Carry your iPod everywhere. Always have a book with you. Specifically, you should listen mostly to Mini-Story Lessons, Point of View Lessons, and Audio Articles. These are the most powerful kinds of lessons and will help you learn the fastest. You should read easy English novels, starting with novels for children. Absolutely do not waste time reading textbooks!
3. Massive Intensity
To be fluent in only 2-3 months, you must create massive intensity. In other words, you have to listen and read 8-14 hours a day, every day. You must listen constantly to English. You must read constantly. In fact, I recommend alternating the two activities. Listen for an hour, then read a novel for an hour. Then listen again for an hour. Then another hour of novel reading.
If you are really focused on speaking well, do more listening. But do not worry, reading will also help your speaking ability. So that is it. That is my simple method for very fast English fluency. Of course, most people do not need to improve so quickly. For most people, two hours a day of listening and reading is enough. But if you need or want to improve very quickly, follow this plan.


Speaking Skill (ทักษะการพูด)


การเรียนรู้: เทคนิคการสอนทักษะการพูดภาษาอังกฤษ (Speaking Skill)

การสอนภาษาทุกภาษา มีธรรมชาติของการเรียนรู้เช่นเดียวกัน คือ เริ่มจากการฟัง และการพูด แล้วจึงไปสู่การอ่านและการเขียน ตามลำดับ จุดมุ่งหมายของการพูด คือ การสื่อสารให้ผู้อื่นได้รับรู้ด้วยการพูดอย่างถูกต้องและคล่องแคล่ว ครูผู้สอนควรมีความรู้และความสามารถอย่างไร จึงจะสามารถจัดการเรียนรู้เพื่อฝึกทักษะการพูดให้แก่ผู้เรียนได้อย่างสอดคล้องกับระดับและศักยภาพของผู้เรียน


1. ชื่อเรื่อง เทคนิคการสอนทักษะการพูดภาษาอังกฤษ( Speaking Skill)
2. เกริ่นนำการสอนภาษาทุกภาษา มีธรรมชาติของการเรียนรู้เช่นเดียวกัน คือ เริ่มจากการฟัง และการพูด แล้วจึงไปสู่การอ่านและการเขียน ตามลำดับ การสอนทักษะการพูดภาษาอังกฤษในเบื้องต้น มุ่งเน้นความถูกต้องของการใช้ภาษา ( Accuracy) ในเรื่องของเสียง คำศัพท์ ( Vocabulary) ไวยากรณ์ (Grammar) กระสวนประโยค (Patterns) ดังนั้น กิจกรรมที่จัดให้ผู้เรียนระดับต้นได้ฝึกทักษะการพูด จึงเน้นกิจกรรมที่ผู้เรียนต้องฝึกปฏิบัติตามแบบ หรือ ตามโครงสร้างประโยคที่กำหนดให้พูดเป็นส่วนใหญ่ สำหรับผู้เรียนระดับสูง กิจกรรมฝึกทักษะการพูด จึงจะเน้นที่ความคล่องแคล่วของการใช้ภาษา ( Fluency) และจะเป็นการพูดแบบอิสระมากขึ้น เพราะจุดมุ่งหมายที่แท้จริงของการพูด คือ การสื่อสารให้ผู้อื่นได้รับรู้ด้วยการพูดอย่างถูกต้องและคล่องแคล่ว ครูผู้สอนจึงควรมีความรู้และความสามารถอย่างไร จึงจะสามารถจัดการเรียนรู้เพื่อฝึกทักษะการพูดให้แก่ผู้เรียนได้อย่างสอดคล้องกับระดับและศักยภาพของผู้เรียน
1. เทคนิควิธีปฎิบัติ
กิจกรรมการฝึกทักษะการพูด มี 3 รูปแบบ คือ
1.1 การฝึกพูดระดับกลไก (Mechanical Drills) เป็นการฝึกตามตัวแบบที่กำหนดให้ในหลายลักษณะ เช่น 
- พูดเปลี่ยนคำศัพท์ในประโยค (Multiple Substitution Drill)
- พูดตั้งคำถามจากสถานการณ์ในประโยคบอกเล่า (Transformation Drill)
- พูดถามตอบตามรูปแบบของประโยคที่กำหนดให้ (Yes/No Question-Answer Drill)
- พูดสร้างประโยคต่อเติมจากประโยคที่กำหนดให้ (Sentence Building)
- พูดคำศัพท์ สำนวนในประโยคที่ถูกลบไปทีละส่วน (Rub out and Remember) 
- พูดเรียงประโยคจากบทสนทนา (Ordering dialogues)
- พูดทายเหตุการณ์ที่จะเกิดขึ้นในบทสนทนา (Predicting dialogue)
- พูดต่อเติมส่วนที่หายไปจากประโยค ( Completing Sentences )
- พูดให้เพื่อนเขียนตามคำบอก (Split Dictation)
ฯลฯ
1.2 การฝึกพูดอย่างมีความหมาย ( Meaningful Drills) เป็นการฝึกตามตัวแบบที่เน้นความหมายมากขึ้น มีหลายลักษณะ เช่น
- พูดสร้างประโยคเปรียบเทียบโดยใช้รูปภาพ
- พูดสร้างประโยคจากภาพที่กำหนดให้
- พูดเกี่ยวกับสถานการณ์ต่างๆ ในห้องเรียนฯลฯ
1.3 การฝึกพูดเพื่อการสื่อสาร (Communicative Drills) เป็นการฝึกเพื่อมุ่งเน้นการสื่อสาร เปิดโอกาสให้ผู้เรียนสร้างคำตอบตามจินตนาการ เช่น
- พูดประโยคตามสถานการณ์ที่เกิดขึ้นจริง ( Situation)
- พูดตามสถานการณ์ที่กำหนดให้ ( Imaginary Situation)
- พูดบรรยายภาพหรือสถานการณ์แล้วให้เพื่อนวาดภาพตามที่พูด ( Describe and Draw)ฯลฯการสอนทักษะการพูดโดยใช้กิจกรรมที่นำเสนอข้างต้น จะช่วยสร้างเสริมคุณภาพทักษะการพูดของผู้เรียนให้พัฒนาขึ้น จากความถูกต้อง(Accuracy) ไปสู่ ความคล่องแคล่ว (Fluency) ได้ตามระดับการเรียนรู้ และ ศักยภาพของผู้เรียน ทั้งนี้ขึ้นอยู่กับความถี่ในการฝึกฝนอย่างสม่ำเสมอ และต่อเนื่อง เช่นเดียวกับการฝึกทักษะการฟัง


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น